Translate

maandag 3 november 2014

Op weg naar Bangkok

Toen ik een jaar geleden afscheid nam van mijn werk bij PostNL besloot ik dat ik een deel van het jaar in Thailand wilde gaan wonen en de taal wilde leren. Het heeft even geduurd, maar over een week is het zo ver: ik ga naar Bangkok, waar ik me heb ingeschreven bij de Nisa Thai Language School. De komende maanden zal ik daar een intensieve dagopleiding volgen. En ik heb een appartement gehuurd in de wijk Tungmahamek, tussen Sathorn Road en Rama IV Road.

Omdat het een bijzondere stap in mijn loopbaan is – voor het eerst sinds 1982 weer terug in de schoolbanken – en omdat Bangkok zo’n bijzondere stad is, leek het me leuk een blog bij te houden van wat ik zoal meemaak en ervaar. Over de mensen die ik tegenkom, en het everyday life in de Big Mango. En omdat het nu eenmaal de aard van het beestje is, zal ik ook schrijven over alle andere dingen die me verder zoal opvallen, in het nieuws en het verdere leven. De focus ligt uiteraard op Azië en Thailand, maar natuurlijk hebben ook LGBT onderwerpen mijn warme belangstelling, en ik zal ook wel eens wat over Europa schrijven. Wat me tijdens al mijn reizen naar dit deel van de wereld tot nu toe opviel, was dat je Europa – door de afstand – weer een beetje met een frisse blik gaat bekijken.
Mijn leven in Thailand heeft meer kanten dan Bangkok alleen. Mijn partner Rogt heeft zijn huis en bedrijf op het platteland in de provincie Nakorn Sawan. Het is een kleine gemeenschap, waar ik vaak ben geweest, en waarover ook het nodige te vertellen valt. Het leven is daar anders dan in de grote stad.
Over de Thaise politiek zal ik terughoudend zijn: zoals bekend is er een staatsgreep geweest op 22 mei van dit jaar, en de situatie is naar mijn oordeel complex, maar op dit moment rustig. Ik laat het voorlopig maar even aan de professionele journalisten te berichten over die kant van het leven in Thailand, en er zijn vele goed ingelichte websites die meer te vertellen hebben dan ik.
Er zijn plannen voor uitgebreide reizen naar buurlanden – Myanmar en Cambodia – en het zal te zijner tijd een genoegen zijn ook daarover te schrijven.


Men zegt dat de eerste blogpost altijd de moeilijkste is, en ik kan dat beamen: deze pagina bleef vrij lang leeg. Maar de kop is eraf, en daarna schrijft het zichzelf. Nog een week wat kleine klusjes afronden in Amsterdam, en dan op weg naar Bangkok: มีการเดินทางที่ดี , have a good trip!

2 opmerkingen:

  1. ช่วงเวลาที่ดีในกรุงเทพฯที่ต้องการ

    BeantwoordenVerwijderen