Sinds een aantal weken draag ik een klein maar
wonderbaarlijk apparaatje bij me: een activity tracker, of in goed Nederlands een
stappenteller. De gedachte erachter is dat het je stimuleert meer te bewegen,
en dat is natuurlijk goed voor je gezondheid. Misschien val je ook nog een
beetje af. De minimumnorm is 10000 stappen per dag, in mijn geval is dat 8 en
een halve kilometer. In Amsterdam kwam ik daar natuurlijk niet aan - te koud,
te regenachtig, en fietsen telt niet – maar hier in Bangkok ga ik er iedere dag
fluitend overheen. 15000, 16000, niets is me te veel.
De beste en leukste manier om een stad, een wijk, een buurt
te verkennen is lopen. Lopen, kijken en als het kan af en toe een praatje
maken. Hier in Bangkok moet je daar wel een beetje je best voor doen – het is
30 graden, en ook in de kleinere straten heeft de auto de opperheerschappij.
Bovendien begrijpen de Thais niet altijd waarom iemand die geld heeft (en alle
buitenlanders hebben geld) gaat lopen. Al voor 20 baht (ongeveer 50 eurocent)
neem je bij mij voor de deur een motorbike taxi, die je een wandeling van
ongeveer 20 minuten bespaart. En een airconditioned gewone taxi op vier wielen
heeft een starttarief van 35 baht. Eigenlijk hoeft niemand hier te lopen,
althans niet voor meer dan 10 minuten.
Een van de leukste wandelingen, die niet per motorbike taxi
kan, is van mijn huis naar het metrostation. Je moet namelijk een stuk lopen
over een spoorweg, die maar zelden wordt gebruikt. De rails lopen tussen de
huizen van een aangrenzend wijkje door, en de mensen wonen letterlijk op de
spoorlijn. Ze zijn duidelijk minder welvarend dan de bewoners van onze wijk,
met zijn ommuurde villa’s, maar het ziet er allemaal wel veel gezelliger uit.
De spoorweg maakt gewoon onderdeel uit van hun wijk. Ze wandelen erover, zitten
erop, of staan midden op de rails een praatje te maken. Soms staat er ook een
tafel, stoel of parasol op het traject – en als er een trein langskomt wordt
het allemaal even weggehaald. Ik heb een keer een klein karretje van de
spoorwegen over het traject zien langskomen. Men rijdt langzaam, anders
gebeuren er ongelukken, en voorop staat iemand op een fluitje te blazen om de
bewoners te waarschuwen.
Een buitenlander die over hun rails wandelt is een
zeldzaamheid, ondanks de vele buitenlanders die in deze stad op vakantie zijn.
Omdat ik bijna iedere dag over hun rails loop, beginnen ze me een beetje te
kennen, en zeggen we elkaar gedag. En als ik binnenkort in vloeiend thai een
praatje kan maken, gaan ze vast nog wel wennen aan die rare buitenlander.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten