Translate

woensdag 24 december 2014

Kerstmis

Terwijl Nederland zich opmaakt voor kerstavond ben ik gewoon bezig aan mijn huiswerk voor de schooldag van morgenochtend. Het mag duidelijk zijn: Thailand heeft geen kersttraditie, en de kerstdagen 25 en 26 december zijn hier gewone werkdagen. Kerstmis is hier vooral een commercieel festijn voor de mensen die het kunnen betalen, en shoppen is de hoofdschotel. En het is uiteraard een gebeurtenis voor de westerse buitenlanders.


De shoppingparadijzen zijn hier al ruim een maand in kerstsfeer, compleet met kerstbomen en nepsneeuw, en overal klinkt het jingle bells uit de plafonds. Zelfs in de hal van mijn appartementengebouw staat een kerstboom met pakjes.



De gemiddelde Thai heeft echter geen idee waar het over gaat, hoewel veel mensen wel de moeite nemen je een happy Christmas toe te wensen. Happy Christmas klinkt het dan in het Thai, want de taal heeft er geen eigen woord voor. Ach, bij een temperatuur van zo’n 30 graden overdag is de Europese kerstsfeer ook voor mij te ver weg. Dat weerhoudt me er echter niet van de lezers van mijn blog hierbij van harte fijne kerstdagen toe te wensen. Ik zal aan jullie denken als ik morgenochtend in de klas zit.




Fijne kerstdagen gewenst van Rogt en Paul!

3 opmerkingen:

  1. Ook al wordt het wat minder gevierd in Thailand, wens ik jullie toch heel fijne (kerst)dagen. En veel succes op school morgen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Paul,

    Wat een leuke pagina. Zo blijven we goed op de hoogte van al je belevenissen!

    Liefs Gaby (en Sophie)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jullie ook alvast een fijne jaarwisseling gewenst! En nog bedankt voor de leuke kerstkaart, Paul.

    BeantwoordenVerwijderen