Vanuit Bangkok gezien is Parijs ver weg, en zijn de
aanslagen die er plaatsvonden onderdeel van het vele wereldnieuws. De Thaise
media besteden er uiteraard aandacht aan, zeker de Engelstalige media.
Voorpagina nieuws in The Nation op 8 januari (met klein bericht, vanwege het
tijdsverschil) en 9 januari, en in The Bangkok Post op 9 januari. Daarna
verhuizen de berichten weer naar de buitenlandpagina’s verderop in de krant,
temidden van het nieuws over het Air Asia vliegtuig en de economische groei in
China. Ook onder de mensen die ik hier spreek, zowel expats als Thais, is het
toch maar voor een klein deel van het gesprek van de dag. Het Thaise nieuws is
belangrijker. Toch ontkom ik er als Europeaan niet aan een aantal gedachten
over deze schokkende gebeurtenissen op papier te zetten.
In de jaren ’80 van de vorige eeuw heb ik veel gereisd door
het midden oosten en door de Arabische wereld. Turkije, Syrië, Jordanië, Egypte
en Marokko. De islam was uiteraard alom tegenwoordig, en de oproepen tot het
gebed die 5 keer per dag van de minaretten weerklonken gaven het decor een
mooie oriëntaalse uitstraling. Maar in het straatbeeld zag er aanzienlijk
moderner uit dan tegenwoordig. Gesluierde vrouwen en niqaabs kwamen bijna niet
voor, in Amman ben ik nog wel eens door een vrouwelijke taxichauffeur
rondgereden, en ook christelijke gemeenschappen waren nog duidelijk en openlijk
aanwezig, zowel in Syrië als in Egypte. Ook in Indonesië en Maleisië, waar ik
in de jaren ’90 een aantal malen was, was dat het algemene beeld: uiteraard was
de Islam de dominante godsdienst, en de vergelijking met de liberale westerse
wereld ging ook toen al niet op, maar erg streng was het allemaal niet en er
was voldoende ruimte voor andersdenkenden.
Hoezeer is dat allemaal veranderd in de periode daarna. Terwijl
de westerse wereld, en vooral Europa, steeds liberaler werd – het aantal mensen
dat zich gelovig noemt neemt nog steeds af – groeide de invloed van de
orthodoxe islamitische stromingen in het midden oosten. Ik denk dat het
geopolitieke handelen van de westerse mogendheden daar in belangrijke mate
debet aan is.
Het eerste keerpunt ligt wellicht in 1979, bij de val van de
keizerlijke dictator in Iran. De westerse mogendheden hadden de Sjah tot het
bittere einde gesteund, en schiepen daarmee het klimaat waarin de islamitische
revolutie van Khomeini mogelijk werd. Daarmee viel voor het westen ook een
belangrijke oliebron weg, want het nieuwe fundamentalistische regime werd
gestraft met sancties. Compensatie werd gevonden door intensievere steun aan de
autoritaire regimes in de golfstaten, Saoedi Arabië en Irak. En Saddam werd
geholpen in zijn oorlogen tegen de shiitische fundamentalisten in Teheran.
Het tweede keerpunt ligt in 1990, toen Saddam zijn hand
overspeelde met de inval in Koeweit. Dat leidde tot de spiraal van geweld die
tot de dag van vandaag voortduurt, met twee verwoestende golf-oorlogen, de
opkomst van Al Qaeda en IS, de aanslagen in New York en andere plaatsen, de
oorlog in Afghanistan en uiteindelijk de schietpartij in de redactielokalen van
Charlie. Omdat de westerse mogendheden hun behoefte aan olie niet konden temmen
namen ze genoegen met de fundamentalistische bondgenoten aan de Golf die
daardoor steeds rijker en machtiger werden, en hun versie van de islam
exporteerden naar alle uithoeken van de wereld. Van koranscholen in Pakistan en
Indonesië tot aan orthodoxe moskeeën in West Europa – overal zit hun oliegeld
in.
In West Europa was intussen een immigrantenbevolking ontstaan
die in toenemende mate aan de verkeerde kant van de welvaarts-lijn terecht kwam,
en door gebrekkige scholing, slechte integratie in de Europese samenlevingen en
hoge werkloosheid geen deel had aan de liberale ontwikkelingen in de
samenleving rondom hen. Terwijl godsdienst voor de autochtone Europeaan een
steeds relatiever begrip werd, gebeurde onder de islamitische migranten precies
het tegenovergestelde. En de meer orthodoxe varianten daarvan werden een handje
geholpen met het conservatieve geld uit de Arabische golf. Ook de
geweldsspiraal die het gevolg was van de oorlogen in het midden oosten werd zo geëxporteerd
naar West Europa. Voor kansarme jongeren met een moslim achtergrond is een
nieuw wenkend perspectief ontstaan om zich waar te maken. Dat perspectief heeft
de vorm van een kalifaat, een strijd tegen de ongelovigen met als ultieme
beloning het martelaarschap en het paradijs.
Het cynische aan dit alles is dat de westerse mogendheden,
wij dus, dat allemaal zelf hebben gefinancierd en mogelijk gemaakt. Door onze
principes over democratie en liberalisme even terzijde te schuiven als het gaat
om olie, bondgenootschappen en geo-politieke macht. Blijkbaar vinden we
democratie en liberalisme goed en de moeite waard, maar niet voor iedereen. De
Franse broers die de slachtpartij aanrichtten in Parijs, de aanslagplegers in
de treinen bij Madrid, en onze eigen Mohamed B. zijn geen losgeslagen jongeren
die met een paar welzijnswerkers weer in het rechte spoor kunnen worden
gebracht – zij zijn het voetvolk in een strijd die door fundamentalisten in het
midden oosten wordt aangestuurd. En de aanslagen die ze plegen zijn de
rekeningen die worden gepresenteerd voor het cynische en achteloze beleid dat
in het verleden door het westen is gevoerd.
Het zal alleen ophouden als de bron opdroogt. Als we er in
slagen de export van fundamentalisme uit het midden oosten te doen ophouden. Hoeveel
massademonstraties, wakes en ontroerende redevoeringen op de Dam we ook
organiseren, het helpt geen zier als we het bestaande beleid gewoon
voortzetten. Het westen zal bereid moeten zijn de stroom van olie-inkomsten
naar de Golf te doen opdrogen en voorwaarden te stellen op het gebied van
mensenrechten aan de handel met deze landen. Dat zal consequenties hebben voor
onze eigen welvaart, maar die zijn te verkiezen boven het voortzetten van de
spiraal van geweld.
In Bangkok bevinden zich langs de grote rivier een aantal
bloeiende en goed geïntegreerde moslimgemeenschappen. Ik denk dat ik die
vanmiddag maar eens ga bezoeken.
Niks aan toe te voegen. Ow wacht, ja, toch één dingetje: dat we de immigranten die naar onze Westeuropese landen zijn gehaald misschien toch een echte kans op deelname aan ons spelletje hadden moeten bieden, in plaats van 'integratie' en 'inburgering' alleen maar met de mond te bepleiten en ze ondertussen aan een uitgekookt mechanisme van onderdrukking te onderwerpen.
BeantwoordenVerwijderenDe gebeurtenissen van Parijs zijn misschien wel meer een start van het verzet van binnenuit dan direct verklaarbaar uit de geopolitieke verhoudingen tussen producenten en consumenten van aardolie. Veel zal afhangen van de komende maanden. Nu overheerst de opluchting over het veroordelende geluid uit kringen van 'gematigde moslims' in de Westeuropese landen. Maar de vraag is wat er gaat gebeuren als het establishment in het vervolg nog steeds het prijskaartje niet wil betalen...
Mooie beschouwing, de spijker op z'n kop.
BeantwoordenVerwijderenBen benieuwd hoe dit verder gaat. Ik vrees dat dit nog maar het begin is.
Ja, er is natuurlijk meer aan de hand dan je in zo'n korte blog kwijt kunt, en ontevredenheid en frustratie hebben zeker een goede voedingsbodem gecreëerd voor het recruteren van terroristen. Maar dit soort aanslagen ziet er toch uit als professioneel commandowerk. Planning, equipment, financiering, training, enzovoort. Dit zijn professionals die een opdracht uitvoeren. En het is duidelijk dat fundamentalistische aanslagen en moordpartijen niet alleen in Europa plaatsvinden, ook al halen ze niet altijd onze voorpagina's.
BeantwoordenVerwijderenEn als we het prijskaartje niet willen betalen zal de vijver waarin nieuwe recruten worden geworven alleen maar groter worden...
Paul: dit is een mooi opiniestuk voor de Volkskrant, als je de eerste + de laatste alinea schrapt.
BeantwoordenVerwijderenIk vind dat je de aanslag heel goed verklaart vanuit een langjarige ontwikkeling. Het westen heeft zijn eigen vijanden gekweekt en gevoed, daar ben ik het helemaal mee eens.
Zou dit graag terugzien in de krant. Mail het naar de opnieredactie.