Volle maan in de derde maand van het jaar is een religieuze
feestdag in Thailand, Cambodia, Myanmar en Laos. De feestdag Makha Bucha refereert
aan een gebeurtenis in de negende maand na de verlichting van de Boeddha, toen deze
voor een groot aantal volgelingen een preek afstak, waarin de grondbeginselen
van het leven als monnik werden vastgelegd. In Thailand een openbare vrije dag,
en een moment waarop veel Thais ’s avonds naar de tempel gaan om deel te
nemen aan een processie. Maar Thailand zou Thailand niet zijn, als het niet
vooral een kleurrijk en geurrijk feestje wordt, waarbij het tempelterrein
verandert in één grote braderie, vol met eetstalletjes en ander vertier.
Het is bij de gemiddelde Thai niet zo eenvoudig om er achter
te komen, waar dit feest over gaat. Ik heb me voor de bovenstaande omschrijving
in ieder geval moeten wenden tot internet, want er was niemand in mijn
vriendenkring die het me kon vertellen. Het ritueel waar iedereen aan deelneemt
is ongeveer als volgt: je doet een donatie naar keuze aan de tempel, je koopt
kaarsen, wierrookstokjes en een lotusbloem in een vooraf klaargemaakt
bundeltje, en daarmee neem je deel aan een processie die driemaal om de tempel heen
wandelt. Die processie gaat de hele avond door, en iedereen kan aansluiten op
het tijdstip dat het beste uitkomt. Aan het eind deponeer je kaarsen, stokjes
en lotus op de daarvoor bestemde plaats bij een Boeddhabeeld, en keer je terug
naar de gezellige braderie.
Er worden tijdens de processie uit luidsprekers wel allerlei
preken uitgesproken, maar de muziek van de braderiestalletjes klinkt minstens
net zo luid. De sfeer is vooral gezellig – ook in de processie. Je ziet families,
vrienden en kennissen elkaar begroeten. Giechelende pubers hebben in de ene
hand hun bundeltje en in de andere hun smartphone. Langs de kant zitten
vriendelijk knikkende monniken, die af en toe iemand begroeten – een beetje
zoals de oude dorpspastoors van vroeger. Twee monniken met een geraamte naast
zich wijzen op de tijdelijkheid van dit leven, maar ik had een de indruk dat
het hier ook een beetje om een grap ging – want het geraamte werd vooral
gebruikt om kleine kinderen aan het schrikken te maken.
De braderie is natuurlijk een waar gastronomisch paradijs,
en vermoedelijk voor de meeste mensen belangrijker dan de processie. Kraampjes
met heerlijk gefrituurde insecten, en tal van andere lekkernijen. En verder
zijn er kluchtige theater-optredens, spelletjes die je kunt doen, en koopjes
die je kunt scoren. Iedereen uit de buurt is er, en de meeste mensen kennen
elkaar. Ook al is dit midden in de grote stad, het gemeenschapsgevoel is hier
nog duidelijk in tact.
De boeddhistische monnikengemeenschap ligt de laatste jaren
in Thailand flink onder vuur. In de pers zijn er regelmatig artikelen over
corruptie onder leidende geestelijken en extreme rijkdom - een monnik mag
officieel niets bezitten. Er is sprake van gesjoemel met donaties, witwassen
van crimineel geld en zelfs seksueel misbruik van kinderen. Ook het Boeddhisme
blijkt uiteindelijk een gewone religie te zijn, waaraan niets menselijks vreemd
is.
Thailand seculariseert langzaam maar zeker. Waar
monniken vijftien jaar geleden nog een normaal verschijnsel waren in het
straatbeeld, is dat nu in Bangkok en in andere grote steden niet meer het
geval. Het gebruik dat jonge mannen eenmaal in hun leven een paar maanden als
monnik in de tempel doorbrengen neemt geleidelijk af. Maar hun feestdagen met
hun braderieën en marktkraampjes met lekker eten zullen de Thais zich niet snel
laten ontnemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten