Wie het station van de Airport Rail Link in Bangkok bezoekt,
wacht een bijzondere ervaring. Het station – in het centrum van Bangkok – is de
eindterminal van de high speed trein naar de luchthaven. De lay-out lijkt veel
op die van de luchthaven zelf, met een aankomst en vertrekhal op twee
verdiepingen, met check-in balies voor de airlines in de vertrekhal en
taxiplatforms voor aankomst en vertrek ervoor. Grote schermen geven de
aankomst- en vertrektijden van de vluchten weer. Behulpzaam personeel staat
klaar om je de weg te wijzen. Alleen…. er zijn geen treinen en ook geen
reizigers. Dit station heeft veel weg van een luchtspiegeling.
De nieuwe luchthaven van Bangkok ligt zo’n 40 kilometer
buiten de stad, en het overbruggen van die afstand per taxi is vanwege het vele
verkeer nogal tijdrovend – behalve ’s ochtends heel vroeg en ’s avonds laat. Er
was dan ook voorzien in een snelle treinverbinding tussen de luchthaven en de
stad – die er na een aantal jaren ook kwam. In het centrum van Bangkok werd
daarvoor het gloednieuwe station Makkasan gebouwd, waar je ook al kunt
inchecken voor je vlucht. Je bagage gaat dan mee in de trein. Het is een
prachtig ruim opgezet station, met veel glas en marmer. Informatiebalies en
borden, die duidelijk aangeven waar je wat kunt vinden. En veel voorzieningen
die je ook op de luchthaven hebt. Zoals alles in Thailand wordt het brandschoon
gehouden – je kunt er letterlijk van de vloeren eten.
Tussen 2011 en 2013 hebben er daadwerkelijk treinen gereden,
maar daarna is de service gestopt vanwege onderhoudsproblemen met het
materieel. De treinen deden het blijkbaar niet meer. Het station bleef achter,
en werd niet gesloten. Ook het personeel bleef gewoon aan het werk. De
informatieborden met de vluchtinformatie werken gewoon. En er staan grote
borden dat je met veel bagage beter deze expresslijn kunt nemen dan de
nabijgelegen “City Line” (die ook naar de airport gaat).
Er hangt hier en daar een klein bordje dat de
dienstverlening “temporarily suspended” is – soms een geprint A4-tje, soms een
wat verdekt aangebrachte mededeling. Alsof men zich er een beetje voor schaamt.
Bij de vele roltrappen staan dames die je beleefd vragen waar je heen wilt, en
daarna uitleggen dat er hier geen trein vertrekt. Als je vertelt dat je alleen
even wilt rondkijken is dat geen probleem – het station is tenslotte gewoon
open. Het schoonmaakpersoneel is gewoon aan het werk, de bewakers staan op hun
posten, er is een bemand kantoor van de luchthavenpolitie – niets aan de hand.
En in de hal staat een tentoonstelling van de snelle treinen die zullen worden
aangeschaft als het ervan komt.
Een grote stad als Bangkok heeft voor zijn omvang
merkwaardig weinig infrastructuur voor modern openbaar vervoer. Twee lijnen van
de bekende “Skytrain”, één metrolijn, en een paar snelle busdiensten. Er wordt
enorm geïnvesteerd, en driftig gebouwd aan de uitbreiding van dit net, maar het
laat zien, dat de stad pas halverwege is tussen de chaotische hoofdstad van een
ontwikkelingsland en de moderne metropool die het wil zijn. In de ontwikkelingsfase
waarin Thailand verkeert blijkt keer op keer dat dit soort grote projecten
moeilijk te managen zijn. Er is sprake van corruptie, planningsfouten en tijdsoverschrijdingen.
Het probleem wordt goed geïllustreerd door de betonnen pilaren voor een hoge
snelheidstrein die er nooit kwam – van de stad naar de oude luchthaven van
Bangkok staan ze over het hele traject als een monument voor mislukte planning
en investering.
Toch zit er niets anders op dan doorgaan met investeren en
met bouwen – een stad als Bangkok kan niet zonder. En de projecten zijn van een
heel wat grotere omvang en andere schaal dan het metrolijntje in Amsterdam
waarbij tenslotte ook van alles misging.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten