“E avanti a
lui tremava tutta Roma…”. Zelden zullen deze woorden op een
theaterpodium in Bangkok hebben geklonken, maar vanavond was het raak bij de
Culture Collective Studio, een kleine theaterproducent hier in de stad. Het
stuk dat werd gespeeld was “The Lisbon Traviata” van Terrence McNally,
oorspronkelijk geschreven voor Broadway (1989). Het gaat over een paar
vrienden, hartstochtelijke Callas fans en een stuklopende gay relatie van een
van hen. Een van mijn vrienden omschreef het stuk als een soort “Gay Virginia
Woolf”, en dat geeft het wel aardig weer. Een stuk vol heerlijke venijnige en vileine nichtenhumor, en met een spannend weergegeven relatieconflict. De vier acteurs in de Engelstalige
productie leverden een opmerkelijke en intense voorstelling af. Het kleine theater,
zo’n 100 plaatsen, gevestigd in een van de 5-sterren hotels in Bangkok, was
uitverkocht – voornamelijk (gay) expats, en een aantal leerlingen van een
naburige internationale school. Dit soort voorstellingen is in deze stad een
zeldzaamheid, en het was bijzonder dat een van mijn vrienden mij op dit theatertje
had gewezen.
Het stuk is qua directheid en taalgebruik nogal on-Thais, en
ook het onderwerp – het zo openlijk weergeven van de gebeurtenissen in een
gay-relatie is hier op z’n minst controversieel. De Thaise vriend met wie ik er
heen was gegaan schoot dan ook regelmatig min of meer van zijn stoel. Op het
toneel ook veel zaken die bijvoorbeeld op de Thaise televisie consequent worden
“weggeblurd”: zoals een blote man, drank, condooms (in verpakking) en rookwaar.
Verder kwam natuurlijk af en toe even de prachtige stem en muziek van de
Grote Diva langs, en ook dat gebeurt in deze stad natuurlijk maar zelden. Ik denk
dat de leerlingen van de internationale school een ongebruikelijke avond hebben
gehad, en waarschijnlijk onderscheidt zo’n school zich hiermee behoorlijk ten
opzichte van de meer traditionele Thaise scholen.
Het theater was op zichzelf ook wel bijzonder – in ieder
geval zou je dit op deze manier in Amsterdam niet snel tegenkomen. Geheel
particulier, zonder overheidssubsidie, is het gevestigd in een van de torens
van het Chatrium Hotel, een groot 5-sterren hotel aan de rivier. Een beetje
verstopt, wat gangetjes door en in een achteraf liftje bij de parkeergarage
omhoog, kwamen we in de ruimtes die als theater worden gebruikt. Twee ruimtes –
een geïmproviseerde foyer, en de eigenlijke theaterzaal met zo’n 100 stoelen rondom
het podium – en dat is het. Maar met drie producties per jaar leveren ze een
opmerkelijke bijdrage aan het verder toch wat magere culturele leven hier. Ik
houd ze vanaf nu in de gaten, en hoop hier nog vaak een voorstelling bij te
wonen.
Zeker bijzonder, Paul! Het stuk zal vast geen recensies krijgen in Thaise media?
BeantwoordenVerwijderenMaar mooi dat een portie westerse cultuur op deze manier Bangkok binnensluipt. Benieuwd wie de initiatiefnemer was: niet de internationale school, veronderstel ik?
De initiatiefnemer is een kleine onafhankelijke theaterproducent Culture Collective Studio. Zie www.culture-collective.com
Verwijderen