Zoals de trouwe lezers van deze blog weten ga ik hier in
Bangkok iedere ochtend naar school. In het verleden heb ik die wandeling wel
eens beschreven (1). Inmiddels is mijn school verhuisd naar een ander deel van
de stad, en zo komt het dat mijn wandelingetje van 10 minuten nu is veranderd
in een reis met de metro en de skytrain van ongeveer drie kwartier. Dat geeft
natuurlijk weer een heel ander beeld, en het leek me dan ook leuk dit
forensenverkeer ook eens met jullie te delen. Ik doe er dit keer maar wat extra
fotootjes bij, dat maakt het allemaal wat duidelijker.
’s Ochtends om 8 ga ik op weg naar het metrostation Klong
Toei, ongeveer 10 minuten lopen van mijn huis. Al meteen in mijn straat zijn er
een aantal eetstalletjes, waar mensen op weg naar hun werk even een ontbijt
naar binnen werken. Een gegrilde kippenpoot, wat gebakken groenten of een som
tam (scherpe thaise salade), met natuurlijk wat rijst. Naast de eetstalletjes
staat het verkeer in de file, want in de ochtendspits is mijn wijk een geliefde
sluiproute. Met een beetje benzinedamp zit men hier niet zo erg. Heel Bangkok staat ’s ochtends in de file, wat vooral te
zien is als ik de Expressway passeer: hier staat het verkeer vier (!)
verdiepingen boven elkaar vast, en je vraagt je af wat mensen beweegt om in de
ochtend met de auto naar de stad te rijden. Er beweegt niets. Op de onderste
verdieping is een gelijkvloerse kruising, daar kun je de weg oversteken, zolang
het verkeer stilstaat.
En dan beland je op een oude spoorlijn, die ik al eens
eerder heb beschreven (2) – waar zich aan weerskanten van het spoor een dorpje
heeft gevormd. De spoorlijn is eigenlijk hun straat, men zit er op de rails – soms
staan er ook tafels en stoelen of een paar kooien met vechthanen. Midden in
Bangkok waan je je zomaar ineens op het platteland. Af en toe komt er een
goederentrein langs, of een onderhouds-karretje van de spoorwegen, en dan wordt
alles even weggehaald. Mensen zijn hier met allerlei huiselijke bezigheden in
de weer. Al dagen staat een man iets onduidelijks te timmeren aan zijn houten
huis, een paar vrouwen doen de was, er staat iemand langs de rails eten te
koken, de dorpsbar is open en er zitten al mensen aan een glaasje. Omdat ik
iedere dag langskom, en dit een heel gemoedelijk dorpje is, beginnen de mensen
me een beetje te kennen. Veel tijd voor een praatje heb ik niet, maar een paar
zinnetjes Thai kunnen er altijd wel af, en dat vindt iedereen best leuk.
Na het wandelingetje over het spoor passeer ik nog een
wasplaats voor motorbikes, en dan kom ik bij het metrostation Klong Toei, dat
duidelijk op de groei is gebouwd. Zelfs in de ochtendspits stappen hier zelden
meer dan 4 mensen in, maar er zijn beveiligers, loketbeambten, de roltrappen
draaien en het station wordt de hele dag schoongezwabberd. Je kunt hier van
de vloeren eten. De dames bij het beveiligingspoortje kennen me inmiddels – en
hoeven niet meer in mijn rugzakje met schoolspullen te kijken. Ik wordt met een
vriendelijk Sawatdee Kha doorgelaten. Ik maak me sterk dat er buiten de spits
vaak niemand in- en uitstapt, maar de metro’s blijven keurig stoppen. Wat een
service!
Het station een paar haltes verder, waar ik van de metro overstap
op de skytrain geeft een heel ander beeld. Dit is een van de drukste stations
in Bangkok en het valt me op, hoe zich overal nette gedisciplineerde rijen
vormen. Voor het instappen van de trein – uitstappers eerst doorlaten – voor de
uitcheckpoortjes, voor de roltrappen omhoog, enzovoort. Eigenlijk gaat alles
door die discipline heel efficiƫnt, en ben je zo boven. Een merkwaardig detail
is wel het vermelden waard. Bij de eerste twee roltrappen gaat de linker trap omhoog en de rechter naar beneden, en bij de volgende twee roltrappen is het precies andersom. Daartussen moet iedereen elkaar kruisen
– en dat geeft wat chaos en gebots. Ik vraag me iedere ochtend af wie dat heeft
ontworpen.
Enfin – vier roltrappen omhoog, en je bent in het Skytrain station –
een soort bovengrondse metro die hoog op palen de stad doorkruist. Een metro
met uitzicht, zogezegd. Vanaf hier reis ik tegen het spitsverkeer in, en is het
niet druk. Iedereen zit – zoals dat in forensenverkeer gaat - een beetje te
dommelen, op zijn smartphone te spelen of de krant te lezen.
Op de plaats van bestemming – station Ekkamai – stap ik uit,
en dan gaat het te voet verder naar school. De kunst in deze stad is altijd zo lang mogelijk
koel te blijven, dus ik kies mijn route door het Bangkok Mediplexgebouw, dat
met een loopbrug is aangesloten op het Skytrain station. Het is een groot kantoorgebouw met een openbare airconditioned looproute erdoorheen, met een Starbucks, wat
koffieshops en een paar lunchtentjes. De koffie bij Starbucks kost per kop
ongeveer drie keer zoveel als ik normaal voor mijn lunch betaal – die laat ik
dan ook maar voor wat het is. Starbucks koffie smaakt over de hele wereld
hetzelfde, namelijk naar niets.
Ik ben op school aangekomen. In plaats van de mooie villa
waar we vroeger zaten zitten we nu in een soort standaard kantoorgebouw. Er
zijn kleine kamertjes waar lesgegeven wordt – met plaats voor een teacher en
twee studenten. Ik heb nog steeds priveles, omdat er op dit moment niemand
anders van mijn niveau studeert.
Lunchen doen we buiten de deur, in een van de
vele eettentjes in de buurt.
Ik heb inmiddels een relatie opgebouwd met een eethuisje bij
het grote busstation om de hoek, waar ze van alles klaar hebben staan – en wat
ze niet hebben wordt even vers voor je gewokt. Lekker buiten in de
middagwarmte, wel fijn als je de hele ochtend in de koeling hebt gezeten.
Nog een uurtje middagles, en dan terug naar huis – zelfde
traject, vergelijkbare ervaringen. De mensen van mijn spoorwegdorpje zien me
langskomen, en vragen of ik goed gestudeerd heb. Sawatdee khrap, rien dii leeuw le pai baan khrap!
(1) Deze blog op 17 januari 2015, Ochtendwandeling
(2) Deze blog op 21 november 2014, Voetstappen
Leuk om te lezen Paul, Je moet er wel wat voor over hebben, zeg
BeantwoordenVerwijderenAch, zoals je kunt lezen, Leon, vind ik het allemaal eigenlijk heel erg leuk. Maar dat is dan ook mijn Ithaka Syndroom (zie mijn vorige blog).
Verwijderen